سنگ شکن های مخروطی (هیدروکن ها) بیشتر به عنوان سنگ های اولیه و یا ثانویه در معادن به کار میروند.هیدروکن ها  سایز سنگها و بار ورودی را به کمک وارد آوردن فشار بر روی آنها کاهش می دهند . به این صورت که مواد ورودی به دستگاه در فاصله بین منتل (که حرکت خارج از مرکز دارد ) و کانکیو ( که قطعه ای ثابت می باشد )  تحت فشار خرد می شوند .

نکته مهم در ساخت دستگاه هیدروکن این است که کلیه قطعاتی در تماس مستقیم با بار هستند باید از فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته شود تا مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشند.

ویژگی های هیدروکن :

  1. استفاده به عنوان سنگ شکن اولیه و ثانویه در معادن
  2. راندمان بالا در خردایش سنگ های سخت
  3. ظرفیت بالا به واسطه داشتن دهانه بزرگ ورودی بار
  4. ساختمان بسیار مستحکم و مقاومت بالا در هنگام عمل خردایش
  5.  ساخت قطعات سایشی از فولاد منگنزی مولیبدن دار              
  6. بازدهی بالا و کاهش هزینه  تعمیرات و نگهداری   

اساس کار سنگ شکن 

سنگ شکن مخروطی هیدروکن ماسه ساز ( شن و ماسه )، ریز شکن و قلوه شکن یکی از سنگ شکن های مخروطی می باشد که معمولا به عنوان سنگ شکن ثانویه در خطوط خردایش مواد معدنی به ویژه سایت های دانه بندی شن و ماسه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا بار خرد شده در سنگ شکن فکی بعد از چند مرحله وارد سنگ شکن هیدروکن می شود.

فرایند خردایش در این نوع سنگ شکن مخروطی ماسه ساز ( شن و ماسه )، ریز شکن و قلوه شکن ، توسط بسته شدن فاصله بین منتل (که بر روی شفت اصلی قرار دارد) و کانکیو (که داخل بدنه اصلی دستگاه یعنی تاپ شل نصب شده) صورت می پذیرد. برروی شفت اصلی سنگ شکن مخروطی هیدروکن ابتدا هدسنتر که مخروطی شکل می باشد قرار می گیرد سپس منتل بر روی آن بسته می شود. اکسنتریک (خارج از مرکز) که در پایین شفت اصلی قرار دارد، باعث ایجاد حرکت لنگی شفت هیدروکن می شود. حرکت لنگی شفت نیز منجر به تغییر فاصله منتل و کانکیو در هر چرخش می شود و در نتیجه خردایش بار صورت می گیرد.

انرژی لازم برای دوران مجموعه شفت و هدسنتر و منتل هیدروکن از یک دینام تامین می شود. انرژِی دورانی اکتروموتور توسط مجموعه هوزینگ هیدروکن به دنده کرانویل منتقل می شود. چرخش دنده کرانویل که در انتهای بوش فولادی قرار دارد باعث دوران شفت هیدروکن می شود.

سنگ شکن های مخروطی هیدروکن ماسه ساز ( شن و ماسه )، ریز شکن و قلوه شکن  به جای استفاده از یک مقدار لنگی ثابت (eccentric throw) در هر شرایط عملیاتی، به گونه ای طراحی شده اند که می توان به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، مقدار لنگی را تغییر داد. همواره با تنظیم دقیق مقدار لنگی، مطلوب ترین شرایط خرد کردن بدست می آید. مقدار لنگی همواره با یک غلاف برنزی قابل تعویض در قسمت خارج از مرکز، قابل کنترل است. این غلاف، که در داخل یک فضای پوشیده قرار دارد، می تواند به راحتی تعویض شود. حرکت لنگی با استفاده از خارج از مرکز در انتهای پایین شافت اصلی به سر خردکننده منتقل می شود. نیروهای جانبی وارده بر شفت و همچنین حرکت چرخشی و لنگی آن با استفاده از یاتاقان ها به خوبی مدیریت می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *